برنج طارم چیست؟ و انواع برنج طارم

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
128

برنج طارم چیست؟

برنج ایرانی طارم برای اولین بار در استان زنجان در شهرستان طارم کشت شده است، اما امروزه برنج خوش پخت طارم بیشتر در استان های شمالی کشور ایران ( مازندران، گلستان، گیلان ) کاشت می شود برنج های طارم شمال به دلیل آب و هوا و خاک حاصلخیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، برنج طارم را می توان در کنار برنج هاشمی از مرغوب ترین و بهترین گونه برنج های ایرانی نام برد.

انواع برنج طارم

در زمان حال کاشت برنج طارم در مازندران خصوصا در فریدونکنار رایج و زیاد است، این برنج ها با توجه به موقعیت مکانی که در آن رشد کرده و ویژگی هایی که خاک آن منطقه دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود از جمله : طارم عطری، هاشمی، سنگی، دم سیاه و صدری.

  • برنج طارم عطری

رنگ برنج طارم عطری سفید مایل به نباتی و دارای دانه های بلند است، بعد از پختن برنج ری مناسب و خوبی دارد.

اگر این برنج بعد از برداشت به مدت زیادی در انبار بماند هم هزینه نگهداری از آن بالا می رود و هم دچار افت کیفیت عطر می شود، چیزی که باعث از بین رفتن عطر برنج می شود مرطوب شدن است، دلیل دیگر این است که خوب در انبار ذخیره و نگهداری نشود.

  • برنج طارم هاشمی

برنج طارم هاشمی مازندران بسیار خوش عطر و بو است و پخت و عطر آن برنج به مذاق بسیاری از ایرانیان خوش می آید.

این برنج در شهر های فریدونکنار، دابودشت، محمود آباد و روستاهای اطراف سال هاست که به دست کشاورزان آن منطقه کاشته می شود.

برنج طارم ندا یا برنج ایرانی طارم هاشمی نسبت به برنج های طارم عطری و برنج هاشمی قد کوتاه تری دارد و حتی از نظر پختن و عطر هم ضعیف تر است و به همین خاطر در هنگام خرید هزینه و قیمت کمتری نسبت به برنج هاشمی دارد.

  • برنج طارم سنگی

برنج های محلی فریدونکنار که جزء قدیمی ترین و با کیفیت ترین برنج های این ناحیه و منطقه حساب می شود برنج طارمی سنگی است.

رنگ برنج طارم سنگی کدر تا حدی متمایل به نباتی است و به قطع یکی از محبوب ترین و بهترین برنج ها در بین مردم ایران است اگرچه از نظر ظاهر ریزتر از طارم هاشمی و دم سیاه است.

طول دانه خام برنج طارم سنگی ۷ و پخته آن ۸.۴ میلی متر است، این برنج عطری دل نشین و خوب دارد.

این برنج به نام های طارم عطری، طارم استخوانی، سنگ طارم و طارم محلی هم نامیده می شود.

 

  • برنج طارم دم سیاه

برنج ایرانی طارم دم سیاه عموما در استان گیلان به خصوص در شهر رشت، آستانه اشرفیه و حومه کاشت و برداشت می شود.

رنگ برنج دم سیاه سفید مایل به کرم است، این برنج هم بعد از پخت مانند دیگر برنج های طارم خوش عطر و طعم می شود اما نسبت به برنج ایرانی طارم کمتر است پس در ردیف پایین تری قرار می گیرد.

این برنج مناسب برای مصارف خانه و جشن و مهمانی ها است زیرا زمانی که خام است طول آن ۷.۵ و بعد از پخت طول آن به ۱۲.۵ میلی متر می رسد.

  • برنج طارم صدری

این برنج که نوع دیگر برنج طارم است در استان گیلان و در شهر های فومن و شفت کاشت می شود، شکل این برنج قدی بلند و کشیده دارد، جنس دانه های آن گچی و تقریبا سفت است.

رنگ این برنج طارم صدری سفید مایل به کرم است، طول دانه خام این برنج ۸.۷ و زمانی که بپزد به ۱۱.۷ میلی متر می رسد، این برنج هم عطر و بو خوب و دلنشینی دارد  و همچنان بعد از پخت در زمان های طولانی نرم می ماند.

 

ویژگی های ظاهری برنج طارم

دانه هایی که برنج ایرانی طارم دارد قدی کشیده دارند  رنگ آن ها متمایل به کرم است، دانه ی این برنج ۷ و بعد از پخته شدن به ۸.۴ میلی متر می رسد.

این برنج هم جزء خوش عطر ها به شمار می رود و برای منزل، مهمانی ها و مجلس ها استفاده می شود.

 

خواص برنج طارم

برنج طارم دارای خواصی می باشد که از جمله ی آن ها می توان به : تامین کردن فوری انرژی و فعالیت خوب دستگاه گوارش، متعادل کردن سطح قند خون و فراهم کردن میزان ویتامین B1 مورد نیاز بدن اشاره کرد، این را هم بدانید که این برنج از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که همین امر سبب شده یکی از پر فروش ترین برنج ها باشد.

 خوب است بدانید که  ۱۰۰ گرم از این برنج حاوی ۶.۵ گرم پروتئین و ۸۶.۸ گرم کربوهیدرات، ۶ میلی‌گرم سدیم و ۴ میلی‌گرم کلسیم است برنج طارم بخاطر اینکه سریع هضم می شود احساس نفخ و سنگینی به شخص دست نمی دهد و باعث کاهش استرس و افسردگی می شود.

کنسانتره پروتئین سبوس برنج طارم این پتانسیل را دارد که به عنوان ماده ای در فرمولاسیون های غذایی کاربردی برای افزایش ارزش های غذایی و خواص عملکردی محصول نهایی استفاده شود.

دیدگاه کاربران

ثبت نظر